پشتیبان گیری هارد دیسک بنفش + انواع روش ها

پشتیبان گیری از هارد دیسک بنفش

در دنیای امروز، اطلاعاتی که ذخیره کرده ایم برای ما بسیار ارزشمند هستند و حفاظت از آنها با پشتیبان‌گیری منظم ضروری است. هاردهای بنفش با اینکه برای سیستم‌های نظارتی طراحی شده‌اند ولی بازهم در معرض خرابی قرار دارند وباید به صورت مداوم پشتیبان گیری هارد دیسک انجام شود. در این مقاله سعی داریم در مورد بکاپ گیری وانواع روش های آن و نرم افزار های مربوطه ، نکات مفیدی به شما ارائه ‌دهیم .

فهرست مطالب

  • بکاپ گیری یا پشتیبان گیری چیست؟
  • حجم بکاپ چقدر است؟
  • راهنمای گام به گام پشتیبان گیری هارد دیسک بنفش
  • ویژگی هارد دیسک بنفش وسترن دیجیتال
  • ابزارهای پشتیبان گیری هارد دیسک در ویندوز
  • تست و تأیید صحت بکاپ ها
  • جمع بندی

بکاپ گیری یا پشتیبان گیری چیست؟

بکاپ گیری یا پشتیبان گیری هارد دیسک ، فرآیندی است که طی آن کپی از داده‌ها و اطلاعات گرفته می شود و در مکان جداگانه‌ای ذخیره می‌گردد تا در صورت بروز مشکل برای اطلاعات اصلی، بتوان آنها را بازیابی کرد. هدف اصلی بکاپ گیری، محافظت از اطلاعات در برابر خطراتی چون خرابی هارد دیسک، حملات سایبری، بلایای طبیعی و خطاهای انسانی است. با پشتیبان گیری می توان از هدر رفتن زمان جلوگیری کرد  و اطلاعات را سریعاً بازیابی کرد. این امر برای کسب و کارها که به داده‌های خود وابسته‌اند اهمیت ویژه‌ای دارد و باعث آرامش خاطر آنها می‌شود.

حجم بکاپ چقدر است؟

حجم بکاپ به عوامل مختلفی بستگی دارد و محاسبه دقیق آن بدون در نظر گرفتن این عوامل ممکن نیست. مهمترین عوامل تاثیرگذار عبارت اند از:
میزان اطلاعاتی که قصد بکاپ گرفتن از آنها را دارید، نوع اطلاعات (مثل فایل‌های ویدئویی که نیاز به فضای بیشتری دارند)، روش بک‌آپ‌گیری (در ادامه به آنها اشاره شده) و میزان فشرده‌ سازی است که می‌تواند حجم بکاپ را کاهش دهد. بررسی این عوامل به شما کمک می‌کند تا برآوردی از حجم مورد نیاز برای پشتیبان گیری از اطلاعات خود داشته باشید.

راهنمای گام به گام پشتیبان گیری هارد دیسک بنفش

1) انتخاب روش های بکاپ گیری

روش‌های مختلفی برای پشتیبان گیری از اطلاعات وجود دارد که هر کدام شرایط مخصوص به خود را دارد :

بکاپ کامل : در این روش یک کپی کامل از تمام اطلاعات هارد دیسک گرفته می شود و ساده و مطمئن است، اما نیازمند فضای ذخیره‌سازی زیادی می باشد.

پشتیبان گیری هارد دیسک

بکاپ افزایشی : در این روش از اخرین تغییراتی که نسبت به بکاپ قبلی ایجاد شده است ، پشتیبانی گیری انجام می شود. اما نیازمند فضای کمتر وبازیابی پیچیده‌تری است.

بکاپ دیفرانسیل : در این روش از تفاوت بین نسخه قبلی با نسخه جدید بکاپ گرفته می شود.این حالت نیازمند کمترین فضای ذخیره‌سازی، ولی پیچیده‌ترین بازیابی می باشد

بکاپ ابری : این روش ذخیره‌سازی را در فضای ابری مانند Dropbox یا Google Drive انجام می دهد .این مدل بکاپ گیری باعث دسترسی آسان و امنیت بالا می شود، اما نیازمند اینترنت می باشد و هزینه‌بر است.

بکاپ دستی :  در کپی دستی ،اطلاعات در مکان جداگانه مانند هارد اکسترنال یا دی‌وی‌دی ذخیره می شود که کاری آسان و کم‌هزینه است ولی زمان‌بر می باشد ،علاوه برآن برای انجام این کار نیاز به دخالت کاربر دارد .

بهترین روش پشتیبان گیری بستگی به نیازها، حجم اطلاعات، نوع اطلاعات، بودجه شما دارد.

2) نرم افزارهای بکاپ گیری

نرم‌افزاری را انتخاب کنید که استفاده از آن نیاز به دانش فنی خاصی نداشته باشد و خدمات پشتیبانی خوبی ارائه دهد . برخی از نرم افزارهایی که در بکاپ گیری می توان از آنها استفاده کرد به شرح ذیل هستند.

Acronis True Image : یکی از پرطرفدارترین نرم‌افزارهای بکاپ‌گیری در جهان است که امکانات جامعی برای بکاپ‌گیری از انواع منابع فراهم می‌کند.

Backup and Recovery in Windows : نرم‌افزار داخلی ویندوز برای بکاپ‌گیری است که به صورت رایگان عرضه می‌شود و امکانات پایه‌ای برای بکاپ‌گیری از اطلاعات ارائه می‌دهد.

بکاپ گیری هارد دیسک بنفش

Time Machine in macOS : نرم‌افزار داخلی macOS برای بکاپ‌گیری است که به صورت رایگان در دسترس است و امکانات مشابهی با Backup and Recovery in Windows دارد.

CrashPlan : نرم‌افزار بکاپ‌گیری ابری است که از اطلاعات شما در فضای ذخیره‌سازی ابری Amazon S3 یا Google Cloud Storage پشتیبان تهیه می‌کند.

 Veeam Backup & Replication: نرم‌افزار بکاپ‌گیری حرفه‌ای است که برای کسب‌وکارها و سازمان‌های بزرگ طراحی شده است.

3) شروع به پشتیبان گیری هارد دیسک

برای انجام بکاپ‌گیری، ابتدا روش و ابزار مناسب را انتخاب کنید. سپس منبع هارد دیسک و مقصد ذخیره‌سازی را مشخص کنید. در صورت نیاز، برنامه‌ریزی خودکار را تنظیم کرده و فرآیند بکاپ‌گیری را آغاز کنید.

ویژگی هارد دیسک بنفش وسترن دیجیتال

هارد دیسک‌ بنفش وسترن دیجیتال، انتخابی عالی برای ذخیره‌سازی و حفاظت از اطلاعات در  دوربین های مداربسته هستند که در ظرفیت های متنوع عرضه می شوند. آنها از رمزگذاری AES برای محافظت از داده‌ها در برابر دسترسی غیرمجاز استفاده می‌کنند ، که مانع آسیب رسیدن به اطلاعات در صورت ضربه یا حادثه می شود. همچنین، از پیکربندی‌های RAID برای بکاپ‌گیری افزایشی پشتیبانی می کند.

ابزارهای پشتیبان گیری هارد دیسک در ویندوز

بکاپ‌گیری از اطلاعات در ویندوز با ابزارهای مختلفی انجام می‌شود. History File به طور خودکار از اسناد و تنظیمات سیستم ، بکاپ می‌گیرد و استفاده از آن ساده و رایگان است، اما از کل سیستم بکاپ نمی‌گیرد. System Image امکان تهیه کپی کامل از کل سیستم را فراهم می‌کند و برای بازیابی کامل مناسب است، اما نیاز به فضای ذخیره‌سازی زیاد دارد.

تست و تأیید صحت بکاپ ها

تست و تأیید درست بودن داده های ذخیره شده مرحله‌ای حیاتی در فرآیند پشتیبان‌گیری است که اطمینان حاصل می‌کند اطلاعات به‌درستی بازیابی می‌شوند. این فرآیند منجر می شود تا اطلاعات و داده ها از دست نروند و به عیب‌یابی مشکلات احتمالی کمک می‌کند. روش‌های مختلف شامل بررسی متادیتا(تاریخ ، اندازه و نوع فایل ها)، استفاده از نرم افزارهای تأیید صحت و بررسی با اطلاعات اصلی است. توصیه می‌شود بکاپ ها را به‌طور منظم تست کرده و مستندات مربوط به تست‌ها را نگهداری کنید تا از صحت و یکپارچگی بکاپ ها مطمئن شوید.

جمع بندی

فهمیدیم پشتیبان گیری به چه معناست و برای محافظت از اطلاعات باید به طور منظم بکاپ تهیه کنید.همچنین چندین روش مختلف برای پشتیبان گیری وجود دارد تا در صورت بروز مشکل،از اطلاعات خود نسخه ی کپی در دست داشته باشید. اطلاعات بکاپ گرفته شده را در مکانی امن ذخیره کرده و به طور مرتب از سالم بودن و قابل بازیابی بودن آنها اطمینان حاصل کنید. روش مناسب بکاپ‌گیری به نیازها، حجم اطلاعات، نوع اطلاعات، بودجه شما بستگی دارد.

با استفاده از هارد دیسک‌های بنفش وسترن دیجیتال و انجام پشتیبان‌گیری منظم، می‌توانید از امنیت و سلامت داده‌های خود اطمینان حاصل کنید. برای خرید و اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت  fidardigital مراجعه فرمایید.

نوشته قبلی

بهترین روش افزایش عمر هارد دیسک بنفش

نوشته بعدی

مقایسه هارد بنفش با هارد SSD + مزایا و معایب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید